Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

31.1.06

..blinzi si politicosi fata de stalinisti



Din excelentul interviu cu Gabriela MELINESCU
„Un om nu poate fi infrint usor“ - Ovidiu SIMONCA


Si Ambasada Romaniei ce greutati va facea?
Ne-au spart geamurile la editura, in mai multe rinduri. Imi telefonau si imi spuneau ca René mi-a luat mintile, ca m-a ratacit, ca ar trebui sa-l parasesc. La un moment dat, Securitatea a raspindit zvonul ca eu am murit pe masa de chiuretaj. Mama mea a auzit zvonul, a facut un atac de inima si a murit la citeva zile. Eu n-am putut sa fiu la inmormintarea mamei mele. Zvonul mortii mele s-a raspindit cu citeva luni inainte de caderea lui Ceausescu.

In nici unul din cele trei volume ale Jurnalului suedez nu pareti sa fiti incrincenata.
N-am vrut sa scriu incrincenata. Nu pot. Sint destul de echilibrata. Am avut intotdeauna un fel de umoare pozitiva.

Cum ati trecut peste momentele cind lumea v-a facut rau?
Un om nu poate fi infrint usor. Cind crede si cind are sentimentul ca este in dreptul lui sa lupte, un om nu poate fi infrint usor.
[...]
In Jurnal suedez III, care acopera anii de dupa caderea lui Ceausescu, vedeti partea buna a lucrurilor. Vi se pare ca Romania, de la an la an, se schimba in bine?
Cred ca da. Daca procesul de destalinizare se va accelera si mai mult, pentru ca am impresia ca se simte persistenta stalinismului in institutii, dar si la oameni, daca procesul de desta-linizare va continua, atunci vor aparea oameni tineri, care vor veni cu un alt suflu. Noi, cei din generatia anilor ’60, am fost blinzi si politicosi fata de stalinisti, ne era mila de ei, de toti cei care slujisera stalinismul. Acum, toti tinerii au dreptul lor la contestare, trebuie sa se faca o destalinizare completa, asa cum n-am reusit noi in anii ’60. Aici e problema: Romania este, la suprafata, o tara moderna, cladiri noi, luxoase, trenuri cochete, aeroporturi curate. Dar, in profunzime, sint multe lucruri care trebuie destalinizate.

Ati spus in Jurnal suedez ca ati avut tot timpul o constiinta a datoriei, tot mai pregnanta de cind sinteti in Suedia. Ce inseamna constiinta datoriei?
Sa fii moral, sa nu fii sedus de vreun avantaj cit de mic. Si sa fii foarte activ, in sensul ca nu poti sa nu traiesti cu timpul tau. Avem datoria sa fim deschisi si cinstiti, cu toate riscurile, sa nu facem jocuri si sa profitam de conjunctura, cum a fost cu Emil Constantinescu. Multi au sperat in timpul lui Emil Constantinescu, dar n-a fost o perioada buna, a fost o stagnare, o intirziere, amplificata de perioada de dupa 2000. Abia acum speram ca se vor face unele lucruri.

Dati-mi, va rog, un exemplu despre cum percepeti la Stockholm aceste schimbari?
Unele semne ale schimbarii se vad in comportamentul noii ambasadoare de la Stockholm. E tinara si plina de cordialitate. O cheama Victoria Popescu; abia acum nu mai avem nici un resentiment sa ne ducem la Ambasada Romaniei. Ne primeste cu portile deschise. Altadata, apasam pe un buton, si o voce fantoma-tica ne intreba cine sintem si ce dorim. Ani multi dupa 1989 eram intimpinata cu ostilitate la Ambasada Romaniei de la Stockholm.




Da click aici ca sa vezi totul!

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare