Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

30.1.12

Cine ne sunt cetatenii


"Atâta timp cât lumea stă în casă nu se va schimba nimic"
Adrian Haret este un tânăr student la Filozofie. La început a venit în Piaţa Universităţii să protesteze din curiozitate pentru că nu ştia exact despre ce este vorba.  După care a început să mediteze la cauza celor care protestează. "Mi-am dat seama că oricare va fi rezultatul, nu cred că va fi neapărat mai bine. Însă, consider protestele un lucru bun pentru că manifestaţiile le arată celor de la putere că nu pot să facă ce vor, le trimite un mesaj că trebuie să fie mai responsabili. Mesajul de atenţionare contează. Însă, atâta timp cât lumea stă în casă nu se va schimba nimic. Dacă vor ieşi, vor reuşi cel puţin să se facă auziţi. Lucrul care mai deranjeză pe mine, personal, este starea educaţiei. Cred că ar trebui acordată o mai mare atenţie educaţiei, trebuie acordată o finanţare mai serioasă acestui domeniu. Nivelul la care este acum nu e unul mulţumitor. Iar profesorii ar trebui mai bine motivaţi. Cu siguranţă, dacă s-ar întâmpla asta, lucrurile ar putea să meargă mai bine."  (Adrian Haret, 23 de ani, student la Filozofie)


"Societatea civilă trebuie să fie trează" 
O altă tânără prezentă la proteste a fost Ana Maria Cozma, care la cei 20 de ani ai săi este studentă la Filozofie. Ea a venit să manifesteze pentru că e de părere că faptul de a te naşte într-o ţară îţi creează anumite obligaţii. Adică, e imposibil să nu faci parte dintr-o cultură, dintr-o comunitate vorbitoare de aceeaşi limbă, iar chestia asta cred că implică o datorie, de a participa la ameliorarea situaţiei din acea ţară. "E drept că tot protestul ăsta nu e foarte omogen. Cu toate acestea, sunt de părere că o societate civilă trebuie să fie vie şi trează, trebuie să reacţioneze. E drept că dacă strigăm – Jos Basescu – n-o să se schimbe nimic, dar dacă am striga de fiecare dată când guvernanţii fac lucruri în neregulă, s-ar schimba ceva. Chiar cred că le-ar fi frică de societatea civilă. Chiar cred că s-ar schimba lucrurile. Însă cred că trebuie să facem şi lucruri care nu au o finalitate, neapărat, dar să ne exprimăm, e cel mai important."(Ana-Maria Cozma, studentă la Filozofie)

"Mama chiar m-a îndemnat să ies în stradă şi să-mi strig nemulţumirea"
"În primul rând am venit aici pentru a protestat pentru ceea ce se întâmplă în Delta Dunării, sunt crescută acolo. Dar, la modul general, nu sunt mul­ţu­mită de ce se întâmplă, avem nişte guvernanţi care nu ne respectă libertăţiile şi nu ne lasă pe noi, tinerii, să conducem ţara. Avem un potenţial enorm. Guvern, preşedinte, sunt toţi nişte incapabili. Mama chiar m-a îndemnat să ies în stradă şi să-mi strig nemulţumirea. Ei îi este frică să vină, e în vârsta, cred că mai mult din cauza violenţelor. Am ieşit pentru că iubesc democraţia mai mult decat nu suport frigul. Cât despre discursul domnului preşedinte, m-am plimbat destul cu barca, dar nu sunt marinar." (Catinoiu Vasilica, 23 de ani, traducător)

"Domnule preşedinte, te înecăm în iubire, o să te iubim atât de mult că n-o să mai rezişti!"
"Sunt în Piaţă pentru că am cunoscut nişte oameni minunaţi şi vreau să îi ajut, să ridicăm vibraţia şi să ne aducem aminte de toate calităţile pe care le avem şi pe care, poate, le-am uitat. Din toate scandările oamenilor aş putea să spun că numitorul comun este demnitatea. De aceea ies în stradă, pentru că nu mai suporta să fie călcaţi în picioare. Nu ies pentru cinci lei în plus sau pentru o masură de-a Guvernului, ies pur şi simplu pentru toţi anii ăştia în care au stat în casă şi-au tăcut, şi-au înghiţit. Am ieşit pentru cinste, demnitate, dârzenie, pentru toate calităţile pe care le avem şi trebuie să le aducem aminte. Dacă ar fi să transmit un lucru domnului preşedinte ar fi următorul: «Domnule preşedinte, te înecăm în iubire, o să te iubim atât de mult că n-o să mai rezişti». Dacă ar fi să aleg cine să cadă, dintre preşedinte sau Guvern, aş alege preşedintele. Pentru că e un om foarte pervers, foarte puternic şi ştie exact ceea ce face. Vrea să ne ţină aici jos, mici şi proşti pentru că nu mai aşa ne poate manipula. 
(Cristina Dan, 27 de ani, arhivistă)

"Îmi doresc ca preşedintele Traian Băsescu să plece, el dictează Guvernului, e un dictator"
"Am venit în Piaţa Universităţii să pun în aplicare nişte proiecte. Mi-am dat seama că putem muta blogging-ul şi Facebook-ul în stradă. Parţial, mă identific cu problemele oamenilor, am şi eu o parte din problemele lor şi aş vrea să se schimbe mentalitatea. Pentru că asta ne îndepărtează şi din cauza asta nu reuşim să vedem calităţile din noi. Oricât de curajoşi am fi, acest lucru nu se vede de la distanţă, drept urmare sunt prezent aici, printre ei, să-i susţin cum pot. Îmi doresc ca preşedintele Traian Băsescu să plece, el dictează Guvernului, e un dictator. Face abuz de putere. Când îţi asumi la nesfârşit, înseamnă că tu decizi peste toată lumea, deci eşti dictator."  (Dan Alexandru George, inginer)

"În primul rând trebuie schimbată Constituţia"
"Vreau un trai mai bun, egalitate socială, pentru o altfel de politică, pentru o altfel de economie, şi un altfel de management al resurselor ţării. E nevoie de bani pentru cultură, pentru educaţie, investiţii în sănătate. Mai cred că acum există foarte multe soluţii care trebuie luate în calcul, din punctul meu de vedere, este şi mo­nar­hia o soluţie, la fel ca şi ce­le­lal­te. În primul rând trebuie schimbată Constituţia şi permisă intrarea altor partide şi sunt sigură că sunt oameni serioşi, muncitori şi gospodari care sunt pregatiţi să-şi asume responsabilitatea de a gestiona resursele unei ţări ca România. Dar sunt oameni buni în toate partidele şi ei trebuie lăsaţi să acţioneze, trebuie sprijinite valorile şi competenţele. În schimb, cred sincer, conducerea lor trebuie schimbată şi limitată întinderea puterii Guvernului. În momentul ăsta cred că intră prea mult peste libertatea cetăţenilor, iar acesta este exact unul dintre motivele pentru care oamenii au ieşit în stradă. (Cosmina Dinu, 27 de ani, masterand în Olanda)

"Cred că Guvernul din ziua de azi nu ne reprezintă"
"Vreau o viaţă mai bună, atât pentru mine, familia mea şi pentru toţi oamenii din România. Cred că Guvernul din ziua de azi nu ne reprezintă. Aş dori o democraţie pe orizontală, politicienii să ţină cont de părerile societăţii civile, nu să facă doar ce vor ei. Am venit din iubire pentru oameni, n-am venit anti-cineva. Sunt aici să manifestez pro-egalitate de şanse pentru toţi, pentru nişte principii. Am venit în fiecare zi de când au început protestele. Sunt «rezistenţă antiviolenţă» şi nu cred că în­că­ierările cu jandarmii reprezintă Piaţa. Cum oamenii sunt foarte diverşi, mai sunt şi oameni violenţi. Şi cred că felul în care faci schimbarea aşa se va şi produce. Este din ce în ce mai greu să te bucuri de viaţă. A devenit o luptă pentru supravieţuire în loc să fie un prilej de bucurie."  (Diana Georgescu, 24 de ani, lucrează la un festival de film documentar pentru drepturile omului "One word: Romania")

"Mă deranjează felul în care politicienii de la guvernare abordează problema"
"E a 13-a zi când vin, toa­tă lumea ştie care sunt supărările tuturor, studenţii nu au burse îndeajuns de mari, numărul bugetarilor a fost redus, avem toţi probleme di­ver­se. Prima cred că e pro­blema sistemului care nu funcţionează de atâta timp... Mă deranjează felul în care politicienii de la guvernare abordează problema, lasă impresia că nu ar fi nimic important din ceea ce se întâmplă în Piaţă, s-ar părea că toţi urlăm de 14 de zile degeaba. Poate dacă eram cinci milioane de la început, s-ar fi făcut o schimbare din primele două zile, nu după două săptămâni. Ce-mi pare rău e că în afara ţării s-a aflat de proteste doar după ce s-au luat ăia la bătaie cu jandarmii. Abia după aia au început să circule şi informaţiile. Se pare că la noi trebuie să ia ceva foc ca să se ducă vestea. Sincer, cred că n-ar fi rău să se mai întâmple o dată sau de două ori aşa ceva, cu toate că sunt contra violenţei, dar poate aşa ne facem auziţi. (Maria Desuza, 26 de ani, studentă la Drept)

"Oamenii au îndrăznit să iasă şi să-şi strige nemulţumirile"
"Sunt nemulţumită de felul cum funcţionează democraţia la noi în ţară, de faptul că oamenii nu au dreptul să-şi exprime opinia, iar dacă o fac nu ajunge în presă cum trebuie. Mă mai deranjează faptul că preşedintele Băsescu nu are deloc contact cu realitatea şi nici nu vrea să audă ce scandează oamenii în piaţă. Măsurile pe care le-a luat domnul preşedinte în urma protestelor sunt aşa, ca să ne închidă gura. Mi-au dat o oarecare încredere, dar nu este suficient. Plus că mi se pare un lucru genial faptul că, după nu ştiu câţi ani, oamenii au îndrăznit să iasă şi să-şi strige nemulţumirile, re­a­lizând că au acest drept. Chiar dacă sunt puţini, eu cred că oamenii vor continua să iasă în stradă şi în număr mai mare pe măsură ce şi vremea le va permite. Însă eu mă bucur, pentru că în ciuda frigului şi a viscolului de acum câteva zile, oamenii erau aici şi strigau." (Gabriela Anghel, 24 de ani , studentă la SNSPA – Antropologie)

"Cetăţeanul nu este pe primul loc"
"O să sune un pic ciudat, dar m-a determinat să ies din casă liniştea care s-a aşezat de vreo 22 de ani încoace, care, din punct de vedere al funcţionării unei societăţi normale nu este în regulă. Vrem să reinventăm cetăţeanul. Acel om care după 1989 s-ar fi dorit repus la locul său în societatea noastră, lucru care nu s-a întâmplat pentru că puterea politică, indiferent de culoarea pe care o are, a încercat să acapareze societatea civilă sau să o manipuleze. Cetăţeanul nu este pe primul loc pentru că partidele politice şi interesele economice au altă agendă. Trebuie ca societatea civilă să fie mult mai bine reprezentată, atât la nivelul instiţutiilor statului, dar, pe de altă parte, trebuie să păstreze distanţa. Cea mai potrivită măsură politică ar fi acum un dialog real şi sincer. Acesta trebuie să fie neapărat constant. Nu trebuie să apară o astfel de deschidere politică doar atunci când oamenii ies în stradă. (Crăciun Felix Adrian, 38 de ani)

"Nu înţeleg oamenii care nu ies la protest"
"Sunt o mie de motive pentru care am venit să protestez, unde aţi fost în ultimii ani în România? În primul rând, lipsa democratiei de la noi din ţară. Unul dintre lu­crurile care mă afecteaza direct şi pentru care am ieşit în stradă este absorbţia fondurilor eu­ro­pe­ne. Lucrez pentru o organizaţie nonguvernamentală care accesează astfel de fonduri şi văd cât de greu funcţioneaza sistemul. În principiu sunt nemultumiţă că se face tot posibilul ca aceste fonduri să nu fie accesate şi implementate. Un exemplu: anul trecut contractul de finanţare a fost schimbat uni­lateral, retroactiv, de două ori. Acest lucru nu se întâmplă ni­că­ieri, în lumea asta. Despre protest în sine, nu înţeleg oamenii care nu ies. Preferă să stea pe Facebook şi în faţa televizorului. Participarea asta pasivă nu ajută la protest. E bine că se propagă manifestaţiile pe site-urile de socializare, dar ar fi bine ca lumea să vină să-şi strige nemulţumirile." (Catrinel Mocanu, 26 de ani)

"Nu-mi doresc să plec din ţară"
"Particip la miting în primul rând pentru solidaritate, să fiu alături de cei care protestează şi reprezint, în acelaşi timp, şi motivele de nemulţumire ale părinţilor mei. În plan individual protestez pentru că-mi doresc un loc de muncă după ce termin facultatea şi-mi doresc să trăiesc într-o ţară în care să nu mă gândesc în fiecare zi că tot impozitul meu pe salariu se fură, pentru că pur şi simplu îşi bat joc de sistemul de învăţământ. Protestez pentru că nu-mi convine că cei care au făcut facultăţi pe afară să vină să ocupe locuri prin Parlament, asta denotă că nu se pune preţ pe învăţământul românesc. Mai mult, atâta timp cât nu-mi doresc să plec din ţară, nu înţeleg de ce cineva m-ar pune pe mine şi încă cinci milioane ca mine să plecăm din ţară doar pentru faptul că nu ne convine ceva. Nu-mi convine să se fure, nu-mi convine să-şi bată cineva joc de mine şi de munca mea." (Anca Ciobanu, 21 de ani, studentă la Facultatea de Filozofie)

"Demisia Guvernului, alegeri anticipate şi demisia lui Băsescu" 
"Îmi doresc o Românie democratică, la fel ca toţi cei care sunt aici, în care atitudini precum rasism, sexism, misoginism să dispară, vreau egalitate de şanse, în special mă interesează drepturile femeilor. Simt că în România egalitatea nu există, iar într-o societate democratică ar trebui să existe. Ca şi punct comun cu protestatarii din Piaţă am cele trei principii pe care toată lumea le susţine: demisia Guvernului, alegeri anticipate şi demisia lui Băsescu. Toate măsurile nedemocratice care au fost luate până acum de fapt încalcă nişte principii şi în acelaşi timp duc la o proastă reprezentare a intereselor noastre."(Alexandra Ana, 23 de ani, masterand la SNSPA)

"Omul din vârf este problema"
"Am venit pentru că Băsescu, la ora actuală, este un lider autocrat, nu neapărat un dictator. Dar, cu siguranţă, se îndreaptă către a deveni unul, dacă ar putea. Am ieşit împotriva autocraţiei şi a unor partide care se lasă conduse de un singur om. Este o atitu­dine comunistă, din puctul meu de vedere, atât din partea lide­rului, cât şi din partea celor care se lasă conduşi de el. Cu siguranţă, însă, în România nu sistemul este problema în momentul de faţă. Aşa cum este el, a funcţionat, cât de cât şi pe vremea ce­lor­lalţi preşedinţi pe care i-a avut România. Nu a mers în timpul man­datului lui Traian Băsescu pentru că acest om l-a abuzat prin toate mijloacele posibile şi imposibile. Omul din vârf este pro­blema. Noi, românii, suntem în mare măsură vinovaţi pentru că l-am lăsat pe acest om să facă ce vrea şi am ajuns aici. Măsurile care s-au luat în urma protestelor fac parte dintr-o strategie a Puterii de detensionare a situaţiei." 
(Radu Alexandru Vasilescu, 26 de ani, student ASE)

"De asemenea, în spiritul Pieţei..."
"Vin în Piaţă ca să apăr democraţia, pentru că-mi place să trăiesc în democraţie şi o iubesc. Punctual, de ce-am ieşit în Piaţă, a fost pentru a protesta împotriva comasării alegerilor. Şi avem o victorie, nu-i aşa, alegerile nu vor fi comasate. Să nu uităm de faptul că ministrul Baconschi a fost demis, să nu uităm că un membru al PDL-ului care a jignit protestatarii din Piaţa Universităţii numindu-i «viermi» şi-a dat demisia din PDL, s-au produs diverse lucruri care ne dau speranţă. În spiritul Pieţei, vrem şi demisia lui Traian Băsescu, pentru că este fundamental nedrept ca puterea să se concentreze atât de mult în mâna unei singure persoane. Într-un stat de drept există trei puteri şi fiecare are fişa ei de activitate." (Oana Baluţă, 32 de ani, lector la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării)

"Sunt aici din spirit civic"
"Aşa cum s-a spus şi în mass-media, fiecare are câte o nemulţumire proprie, însă ceea ce ne uneşte pe toţi sunt nesimţirea, aroganţa şi tupeul guvernanţilor de astăzi, iar aceste aspecte negative se întruchipează cel mai bine în preşedintele Băsescu, în primul ministru Boc şi în majoritatea clasei politice care este acuma la putere. Ca să-ţi dau un exemplu precis, ministrul Funeriu şi-a asumat că va acorda Educaţiei 6% din PIB de la 1 ianuarie 2011, iar apoi o amâna pentru 2014. Asta pentru mine este un gest de aroganţă, nesimţire şi tupeu şi încalcă anumite principii şi valori. Personal sunt monarhist ca opţiune politică, cred că republica parlamentară sau monarhia constituţională ar fi soluţii mai bune, pentru că ar împiedica această ceartă politică între cei doi piloni ai statului, primul ministru şi preşedintele. În cele două forme de guvernare enumerate de mine, şeful statului ar avea doar atribuţii reprezentative.(Toader Iulian, 22 de ani, student Facultatea de Istorie)

"Până nu pleacă Băsescu n-o să fie vreo schimbare substanţială"
"Am foarte multe nemulţumiri, însă principala este că de când Băsescu a venit în funcţie îşi depăşeste constant prerogativele aferente funcţiei. El se bagă peste Parlament, are la mână PDL-ul, Guvernul este marioneta lui. Acum, pentru prima oară, după mult timp, s-a coagulat o mişcare cât de cât serioasă. Iar acum cred că oamenii ar trebui să se concentreze pe punerea presiunii pe Băsescu. El deţine pârghiile puterii la noi în stat. Ştiu că toată clasa politică e coruptă şi îmbâcsită de tot felul de şarlatani, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să ne concentrăm toţi asupra unui singur scop: demiterea lui Băsescu. Măsurile care s-au luat până acum în urma manifestaţiilor au fost mai mult simbolice şi au făcut-o pentru că ăsta era singurul lucru pe care puteau să-l facă."(Răzvan Macovei, student la Filozofie, 21 de ani)

"Cred că putem începe o reformă"
"Am venit din Budapesta pentru protestul ăsta, am luat trenul acum o săptămână. Sunt la doctorat acolo, la Universitatea Central Europeană – Ştiinte Politice – şi-am venit pentru că am un ideal. Scopul a de a face politica altfel. În primul rând ne tre­buie transparenţă, instituţii independente care să poată observa corupţia instalată în anumite funcţii de conducere, persoane care sunt votate de către noi. Ne trebuie oameni proaspeţi, că­ro­ra să le fie dată şansa să intre în politică, o reformă a sistemului electoral, care să permită formarea şi participarea unor noi par­tide, cărora să le fie dată atenţia cuvenită de mass-media. Am trei puncte pe care le consider importante. În primul rând reforma electorală, apoi lustraţie cu persoanele care au fost în cel puţin un Guvern până acum, şi în cele din urmă, o implicare mai pu­ternică a instituţiilor independente." (Tedy Florea, 32 de ani, doctorand la Universitatea Central Europeana)


Da click aici ca sa vezi totul! VREI SA-I INTALNESTI? cin s-aseamana s-aduna pe lista de discutii peromaneste

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare