Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

26.3.12

N. Raducanu despre Chomsky, peromaneste


Noam Chomsky Poster, originally uploaded by VinayakH.




Lista lui Noam Chomsky privind strategiile de manipulare prin mass-media a poporului (modul in care informatia este distribuita astfel incat publicul sa creada ca poseda aceleasi cunostinte ca factorii de decizie ai statului).
Lingvistul nord-american Noam Chomsky (1928 -) considerat “tatal“lingvisticii moderne, filosof si activist politic, profesor emerit la Massachusetts Institute of Technology, evoca diferite tehnici de manipulare si, în primul rând, strategia diversiunii. Aceasta consta în deturnarea atentiei publicului de la problemele importante si de la schimbarile hotarâte de elitele politice si economice, printr-un potop continuu de distractii si de informatii neînsemnate.


carson_untitled_noam chomsky_lola dupre 1
Page from Carson magazine / Untitled Magazine issue 2
Illustration for an interview with Noam Chomsky




Iata cele zece strategii de manipulare a poporului :
1.’’A distrage în permanenta atentia publicului de la adevaratele probleme sociale, mentinandu-l captivat de subiecte fara importanta adevarata. Adica a tine mereu publicul ocupat, fara a-i da timp pentru gândire” scrie Chomsky.
2. A cauza probleme si apoi, a oferi solutii.
Aceasta metoda se mai numeste si ’’ problema – reactie – solutie”. La început, se creeaza problema, sau „situatia”, prevazuta pentru a suscita o anume reactie a publicului, pentru ca tocmai acesta sa ceara masurile mai dinainte stabilite pentru a fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea intentionata a violentei urbane sau organizarea de atentate sângeroase, pretinse antisemite, pentru ca publicul sa ceara legi represive, în detrimentrul libertatii.
3. Strategia aplicarii treptate
Pentru ca publicul sa accepte o masura inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata în mod progresiv, în trepte, pe o durata de zece ani. În acest fel, conditii sociale si economice dificile, dar absolut noi au fost impuse din 1980 pâna astazi. Somaj masiv, imigratie – invazie, precaritate, flexibilitate, delocalizari, salarii care nu mai asigura un venit decent, iata schimbarile care ar fi provocat o revolutie daca ar fi fost aplicate în mod brutal.
4. Strategia actiunii cu date diferite.
O alta maniera de a obliga publicul sa accepte o hotarâre nepopulara este de a o prezenta ca “dureroasa, dar necesara’’, obtinând acordul publicului în prezent, pentru aplicarea în viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu viitor decât a unuia apropiat. În primul rând, pentru ca efortul nu trebuie facut imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui ’’totul va merge mai bine mâine” si ca sacrificiul cerut va putea fi evitat. În fine, aceasta maniera lasa publicului timp pentru a se obisnui cu ideea schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la momentul venit. Un exemplu este trecerea la moneda Euro si pierderea suveranitatii monetare si economice, acceptate de tarile europene între 1992 – 1995 si aplicate în 2002.
5. A se adresa publicului ca unor copii mici.
Cea mai mare parte a publicatilor destinate marelui public folosesc discursuri, argumente, personaje si un ton absolut copilaresti, aproape debile, ca si cum spectatorul ar fi un copil mic sau un handicapat mental. De ce oare ? .”Daca ne adresam unei persoane ca si cum ar avea 12 ani, atunci aceasta, prin sugestibilitate, va avea un raspuns sau o reactie tot atât de lipsita de simt critic ca al unui copil de 12 ani” afirma Chomsky.
6. A face apel mai curand la partea emotionala decât la gândire.
Este o tehnica clasica pentru a opri analiza rationala si, deci, simtul critic al oamenilor. Ïn plus, folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient, pentru implantarea unor anumite idei, dorinte, spaime, pulsiuni sau comportamente.
7. Mentinerea poporului în ignoranta.
A face în asa fel ca poporul sa nu înteleaga tehnologiile si metodele folosite pentru controlarea si robirea lui. Calitatea educatiei data claselor inferioare trebuie sa fie cât mai slaba, încât prapastia de nestiinta, care separa clasele de jos de cele de sus, sa fie si sa ramâna de neînteles de cele dintâi.
8. A încuraja publicul sa se complaca în mediocritate.
A încuraja publicul sa creada ca e ”normal” a fi prost, vulgar si incult. A-l îndopa cu seriale americane si emisiuni de tele-realitate, niste pure idiotenii .
9. A înlocui revolta cu învinovatirea.
A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propria-i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente sau a depunerii unor eforturi necorespunzatoare. Astfel, în loc sa se ridice împotriva sistemului, individul se sub-estimeaza si se învinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva, având ca efect abtinerea de la actiune. Iar fara actiune, nu exista revolutie.
10. A-i cunoaste pe oameni mai bine decât se cunosc ei insisi.
In ultimii 50 de ani, progresele stiintei au sapat o prapastie crescânda între cunostintele publicului si acelea detinute si folosite de elitele conducatoare. Multumita biologiei, neurobiologiei si psihologiei aplicate, ”sistemul” a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii omenesti, fizic si psihic. Sistemul cunoaste individul mediu mai bine decât el însusi. Aceasta înseamna ca, în majoritea cazurilor, sistemul detine un control mai mare si o putere mai importanta asupra oamenilor decât ei însisi.

Pe scurt, a cunoaste adversarul, a-i cunoaste tehnicile de manipulare, este indispensabil pentru a se elibera din robie, spune Chomsky.


Noam Chomsky attends UofT protest against corporatism and education

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare