Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

27.7.12

Scrisoarea lui Emil Constantinescu către Jose Manuel Barroso, preşedintele CE


Emil Constantinescu, originally uploaded by Freddy DENEUX.


Stimate domnule preşedinte Barroso,

Vă scriu în calitate de fost preşedinte al României între 1996-2000 şi de lider al societăţii civile şi al opoziţiei democratice anticomuniste şi proeuropene în perioada 1990-1996, pentru a-mi exprima îngrijorarea faţă de modul în care au fost afectate interesele politice, economice şi financiare ale României prin poziţia adoptată de Comisia Europeană faţă de schimbările politice din România din luna iulie 2012. Este vorba de schimbările de la nivelul conducerii Senatului şi Camerei Deputaţilor şi Avocatului Poporului efectuate de o nouă majoritate parlamentară şi de suspendarea preşedintelui României, care urmează să fie supusă în 29 iulie unui referendum popular în vederea demiterii sau confirmării în funcţie.

Din ianuarie 2012, de când au început marile mişcări populare de protest împotriva preşedintelui Băsescu, cu solicitarea demiterii acestuia, mi-am impus să nu iau nicio atitudine publică pe teme de politică internă. Ce mă face să iau o poziţie acum este faptul că deşi toate schimbările politice din România au fost supuse avizului Curţii Constituţionale şi au fost declarate constituţionale de către aceasta, ele au fost apreciate de mai mulţi oficiali ai Comisiei Europene, ai Parlamentului European sau ai cancelariilor unor state occidentale în termeni duri, ca un grav derapaj democratic, ajungându-se până la catalogări de tipul „lovituri de stat” sau „metode puciste”. Mai gravă a fost proferarea unor ameninţări privind amânarea integrării în spaţiul Schengen sau a unor monitorizări suplimentare. Pot să înţeleg emoţia provocată de viteza luării unor decizii ale noii majorităţi parlamentare sau de către Guvernul român, dar de aici până la utilizarea unor catalogări care nu respectă proprietatea termenilor este o mare distanţă. Aceste etichetări pripite au avut rolul de a amplifica tensiunea politică internă în România şi sunt considerate o cauză a deprecierii cursului monedei naţionale.

Ceea ce mă preocupă însă cel mai mult este invocarea încălcării principiilor juridice şi etice europene. Faţă de modul în care a fost abordat acest episod mă îngrijorează acum mai mult modul în care sunt respectate aceste principii la nivelul de conducere al Uniunii Europene. Ca unul care, împreună cu Lech Walesa, Tadeusz Mazowiecki, Vaclav Havel, Arpad Goncz, Jelio Jelev, Vytautas Landsbergis, Martin Laar, am participat la elaborarea şi construcţia proiectului integrării fostelor state comuniste din Europa Centrală şi de Est în Uniunea Europeană, vă mărturisesc că am văzut Uniunea Europeană ca o structură politică de cooperare şi înţelegere reciprocă în scopul realizării unor obiective comune privind securitatea, progresul economic şi statul de drept şi nu ca un instrument de impunere a unor condiţii care vizează libertatea de alegere democratică a forurilor de conducere naţionale. Îmi pun întrebarea dacă la nivelul Comisiei Europene există preocuparea pentru o cunoaştere mai profundă a particularităţilor legislative, sociale şi culturale din noile state membre UE din Europa Centrală şi câtă încredere putem avea în dialogul Comisiei Europene cu diferite componente ale societăţii civile dacă în cazul evenimentelor recente din ţara noastră câţiva agenţi de influenţă au putut determina, utilizând unele ziare influente din Occident, o reacţie disproporţionat negativă asupra unor evenimente scoase din context sau care pur şi simplu nu au existat în realitate. Cred că aceste exagerări ar fi putut fi evitate dacă ar fi existat un dialog cu reprezentanţi de marcă ai mediului academic şi ai unor reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, altele decât cele apropiate fostei majorităţi. În acest sens, transmit alăturat o scrisoare către dumneavoastră care conţine un Apel al intelectualilor români, printre semnatarii căruia se numără rectori (preşedinţi) şi decani ai unor mari universităţi, scriitori, artişti, muzicieni şi activişti civici reputaţi. Ar fi putut fi consultaţi, de asemenea, într-o speţă care priveşte funcţia de şef de stat, şi preşedinţii post-comunişti ai României, mai ales că între mine şi preşedintele Iliescu există diferenţe ideologice iremediabile, precum şi Majestatea Sa Regele Mihai I, detronat şi exilat de către comunişti în 1947.

Domnule preşedinte,

Am analizat din punct de vedere juridic, Raportul Comisiei Europene privind reforma în justiţie şi lupta împotriva corupţiei în România din iulie 2012, cu ajutorul unor reputaţi specialişti, printre care prof. dr. Nicolae Popa, fost decan al Facultăţii de Drept a Universităţii Bucureşti, preşedinte al Curţii Constituţionale a României (2001-2004) şi preşedinte al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (2004-2009) şi profesor Mircea Criste, doctor summa cum laude al Universităţii Aix-en-Provence, profesor de drept constituţional la Universitatea din Timişoara, procuror general al României 1998-2001, ambasador 2001-2004, ale căror opinii vi le transmit în anexă. În acord cu mai mulţi alţi foşti judecători ai Curţii Constituţionale şi ai Curţii Supreme de Justiţie, am constatat că el conţine o serie de informaţii inexacte de natură constituţională şi instituţională, preluate de la susţinătorii preşedintelui suspendat al României fără o verificare corespunzătoare şi însoţite de erori de apreciere. Consideraţia care poate produce efectele cele mai grave în destabilizarea sistemului politic din România este cea legată de necesitatea întrunirii unui cvorum pentru demiterea preşedintelui de peste 50% din numărul celor înscrişi în listele electorale. Vă atragem atenţia, domnule preşedinte, că în această privinţă Constituţia României nu conţine nicio prevedere legată de îndeplinirea unui cvorum de participare sau de aprobare, astfel încât orice decizie legislativă în această materie nu poate fi neconstituţională. Dacă ne raportăm la standardele din celelalte ţări ale Uniunii Europene care nu pot fi conform raportului (pag.3) inferioare celor cerute României, este evident că o asemenea cerinţă nu se regăseşte în majoritatea legislaţiilor ţărilor Uniunii Europene. Constituţia Germaniei nu prevede instituţia referendumului. În Lituania, preşedintele Rolandas Paksas a fost demis de către Parlament în anul 2004 fără referendum. Mai multe ţări din UE: Bulgaria, Italia, Malta, Letonia, Polonia, Portugalia, Ungaria legiferează un referendum fie consultativ fie legislativ, în general fără condiţionarea unui cvorum aprobativ, iar atunci când o fac acesta este unul inferior celui de 50% (Ungaria 25%, Danemarca 40%) dar doar pentru amendamentele constituţionale. Constituţia Austriei, din care s-a inspirat şi Constituţia României, prevede un referendum pentru demiterea preşedintelui şi paşi asemănători celor prevăzuţi şi respectaţi în România fără a se cere însă un cvorum. Într-o asemenea situaţie, un punct de reper nu poate fi decât expertiza furnizată de Comisia Europeană pentru democraţie prin drept (Comisia de la Veneţia) căreia Consiliul Europei i-a solicitat un aviz pentru cazul în speţă. Recomandarea făcută de către aceasta în Codul de bune practici în materie de referendum este ca nicio hotărâre să nu fie luată prin cvorum deoarece un cvorum de participare (un procentaj minim) determină interesul opoziţiei de a se abţine mai degrabă decât să voteze împotriva lui. Or, mai constată Comisia de la Veneţia, încurajarea fie a abţinerii de la vot, fie a impunerii punctului de vedere a minorităţii nu este sănătoasă pentru democraţie.

Nu ştiu dacă autorii Raportului au ştiut sau nu au vrut să ia în considerare că legea referendumului fusese modificată de fosta majoritate şi că referendumul de demitere al preşedintelui României din 2007 s-a desfăşurat în condiţiile în care participarea la vot a fost atunci de 44,45%, el fiind declarat valid de Curtea Constituţională. În fapt, primul ministru al Guvernului român a cedat în faţa presiunilor Comisiei Europene, acceptând toate recomandările făcute în partea finală a Raportului. Preşedintele interimar Crin Antonescu a procedat la fel, pentru a evita orice suspiciuni de încălcare a principiilor democraţiei. Îmi permit însă să vă atrag atenţia că în cazul în care referendumul care va avea loc peste câteva zile, în 29 iulie, nu se va realiza cu cvorumul impus dar o mare majoritate se va pronunţa pentru demiterea preşedintelui, se va crea o situaţie de criză politică extremă şi responsabilitatea Comsiei Europene nu va putea fi evitată.

În Raportul Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare există şi alte recomandări la limita respectării suveranităţii unui stat membru al UE, atunci când se sugerează în termeni ultimativi ce decizii să ia ori să nu ia Guvernul României sau preşedintele României.

În mod cu totul eronat, în Raport se face constatarea, preluată din discursul susţinătorilor preşedintelui suspendat, că au fost limitate competenţele Curţii Constituţionale şi Guvernul Ponta a fost somat să restabilească aceste competenţe prin retragerea Ordonanţei nr. 38/2012 şi să redea dreptul Curţii să controleze, printre altele, şi hotărârile parlamentului.

Premiza de la care s-a pleacat este greşită şi ea califică recomandarea ca aducând atingere suveranităţii naţionale. Competenţele Curţii Constituţionale sunt înscrise în art. 146 din Constituţie şi printre ele nu se numără şi cea supusă discuţiei. În consecinţă, ea nu are valoare constituţională, nu reprezintă voinţa supremă populară de la care legiuitorului nu-i este permis a deroga. Textul constituţional, în urma revizuirii din 2003, conferă legiuitorului dreptul de a adăuga la competenţele constituţionale ale Curţii. Aşa a apărut această competenţă dată Curţii prin legea nr. 177/28.09.2010. Ea este o competenţă de ordin legislativ, legiuitorul având aceeaşi legitimitate suverană de a o modifica sau abroga, precum aceea de a o edicta.

În aceeaşi logică se înscrie şi cerinţa imperativă de a nu se acorda graţieri pe perioada Preşedinţiei interimare.

Este vorba despre o competenţă de natură constituţională acordată Preşedintelui României (art. 94/d), recunoscută şi celui care asigură interimatul funcţiei (art. 98/2), exercitată fără o prealabilă autorizare internă sau externă. De altfel, propunerea limitării acestei competenţe, formulată în modul cel mai străveziu posibil cu dedicaţie specială pentru o singură persoană, ar putea avea consecinţe pe care Raportul ar fi trebuit să le prevadă. Ea ar face ca graţierea să nu poată fi acordată nimănui, chiar dacă raţiuni de ordin umanitar ar impune-o. Pentru a evita asemenea consecinţe, de nimeni dorite, dar şi pentru a-şi atinge totodată scopul, poate că ar fi fost mai potrivit ca această recomandare să se refere precis la persoana vizată, deşi era evident şi existau declaraţii clare ale preşedintelui interimar, anterioare Raportului, că nu va acorda o graţiere fostului prim ministru Adrian Năstase.

Domnule preşedinte Barroso,

Nu îmi este foarte clar care au fost raţiunile intervenţiei în favoarea preşedintelui suspendat, dar dacă acestea provin din dorinţa de a sprijini în noile state membre ale UE şefi de stat docili în faţa unor măsuri luate de Comisia Europenă, chiar dacă ei sunt şantajabili prin actele lor de corupţie sau prin derapajele de la democraţie, mi se pare un lucru grav. La fel de periculoase mi se par şi judecăţile partizane în funcţie de interesele diferitelor grupuri ideologice din Parlamentul European. Nu aceasta este Europa pe care familia şefilor de stat din ultimul deceniu al secolului XX am visat-o. Nu aceasta este Europa pentru care peste 1.000 de români şi-au dat viaţa în lupta cu trupele dictatorului Ceauşescu în decembrie 1989. Nu aceasta este Europa pentru care cetăţenii României au îndurat în timpul mandatului meu de preşedinte cumplite suferinţe pe lângă care privaţiunile actualei crize par minore.

Odată cu alegerea mea ca preşedinte al României, a încetat orice monitorizare de către Consiliul Europei a României pentru că noi ne-am asumat atunci toate reformele necesare, inclusiv costurile lor, respectând strict legislaţia Uniunii Europene, chiar dacă ea nu era încă în vigoare în România, după cum mi-am asumat toate obligaţiile ce reveneau statelor NATO, chiar dacă nu făceam parte din organizaţie. Acum, când suntem membri cu drepturi depline ai UE, dorim să fim trataţi ca atare, respectându-ni-se toate drepturile şi mai ales demnitatea, aşa cum şi noi respectăm drepturile şi demnitatea celorlalte state, precum şi eforturile remarcabile ale Comisiei Europene de a promova interesul comun şi prestigiul UE în lumea contemporană.

În ultimii 20 de ani cetăţenii României s-au plasat în toate sondajele la nivel european pe primul loc la gradul de încredere în Uniunea Europeană. Nici neocomuniştii, nici fosta Securitate, nici extremiştii naţionalişti n-au reuşit să creeze un cât de mic curent anti-european sau anti-NATO. Dacă în aceste zile de iulie acest curent anti-european, care a apărut deja, se va dezvolta datorită unei imixtiuni percepută ca arogantă împotriva voinţei populare, ca unul care mi-am dedicat întreaga activitate şi viaţă idealului european, voi fi primul care voi regreta.

27 iulie 2012

Cu sentimente alese,

Emil Constantinescu

5 comentarii:

CRONICA ROMANA spunea...

Barosanu’ Barroso

Trebuie să recunoaştem că gradul de reverenţă pe care îl avem faţă de mulţi dintre liderii instituţiilor europene este egal cu zero. În cazul cel mai bun, ei nu sunt altceva decât nişte funcţionari primitivi care stăpânesc la perfecţie arta manevrelor birocratice în coridoarele puterii de la Bruxelles. În cazul mai rău, aceştia nu sunt altceva decât nişte profitori ordinari. Nu este deloc surprinzător faptul că numai Jose Barroso şi-a asumat misiunea ingrată de a fi un susţinător consecvent al preşedintelui Băsescu, mai ales dacă luăm în calcul biografia reală a acestui politician.

De la bun început merită să facem precizarea că varianta oficială a biografiei lui Jose (Durao) Barroso a fost „tradusă şi adaptată” pentru a nu crea frustrări inutile în rândul eurofililor primitivi care s-au obişnuit cu ideea că Uniunea Europeană este condusă de personaje caracterizate de integritate ireproşabilă şi moralitate impecabilă. Noi vom prezenta varianta neoficială şi absolut ipotetică, în sensul că „ipotezele” prezentate în această variantă sunt la fel de „ipotetice” ca şi relaţia între Traian Băsescu şi Elena Udrea, relaţie care niciodată nu a obţinut vreo confirmare oficială.

Tânărul Durao Barroso (după acest nume el este cunoscut în Portugalia) şi-a început cariera politică la o vârstă fragedă, fiind un membru marcant al aripii studenţeşti a Partidului Comunist al Muncitorilor din Portugalia, transformat apoi în Mişcarea Revoluţionară a Proletariatului Portughez. Merită luat în calcul faptul că în Portugalia exista un partid comunist legal, adică Partidul Comunist din Portugalia, iar domnul Barroso a fost unul dintre liderii partidului comunist (mai concret, maoist) care se afla în afara legii şi al cărui scop declarat era „înfăptuirea revoluţiei”. Într-o ţară ca Portugalia acelor vremuri (dictatura militară de-abia se transformase într-un regim cvasi democratic) participarea activă la mişcări politice ilegale presupunea anumite riscuri pentru sănătate şi carieră. Deloc surprinzător, spre sfârşitul anului 1976, viitorul preşedinte al Comisiei Europene a avut posibilitatea să cunoască îndeaproape metodele de „convingere şi reorientare politică” practicate de serviciile portugheze, studiul practic al acestor metode petrecându-se concomitent cu studiul caracteristicilor arhitectonice ale unui buncăr din suburbiile Lisabonei. După 14 zile de „studiu intens”, Durao Barroso a descoperit subit vocaţia unui politician de dreapta, şi-a dat demisia din MRPP şi a plecat să facă „un număr de cursuri de perfecţionare” în SUA şi Elveţia. Sursa banilor pentru „cursurile” urmate de tânărul ex-comunist portughez este uşor de imaginat.

În 1980, Durao Barroso se reintegrează în peisajul politic portughez şi ia câteva decizii importante. Se înscrie în Partidul Social Democrat (contrar denumirii, partidul este de dreapta) şi se căsătoreşte cu „o fată de familie bună”, aristocrata Maria Elisabete de Freitas Durăo. Identificarea motivelor care au stat la baza deciziei unui partid de dreapta de a-l accepta pe maoistul Barroso o lăsăm ca exerciţiu de imaginaţie pentru cititorii noştri.

Cariera tânărului liberal portughez este strălucită. La mai puţin de cinci ani după intrarea în partid, chiar după alegerile din 1985, el intră în guvernul portughez şi obţine direct postul de subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne. Succesele înregistrate pe acest post sunt observate şi peste doar doi ani, Durao Barroso devine secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe. Se pare că talentele tinerei speranţe ale dreptei portugheze sunt atât de numeroase şi diverse încât el poate activa cu succes atât în planul politic intern cât şi în plan politic internaţional.

CRONICA ROMANA spunea...

Perioada 1987-1992 este perioada în care Barroso devine un politician de anvergură internaţională şi în care el şi partidul din care face parte îşi rezolvă o bună parte din problemele materiale. Merită să menţionăm doar două elemente, arhicunoscute de persoanele care au fost active în plan internaţional în acea perioadă. Primul element are o legătură directă cu trecutul şi prezentul neocolonialist al Portugaliei. Durao Barroso ştia să se orienteze în problemele „modei politicii internaţionale”, iar în acea perioadă la modă încă mai erau „operaţiunile de pacificare” şi nu exportul de democraţie cu ajutorul bombardierelor americane. În fosta colonie portugheză Angola, mocnea un război civil între două grupări tribale. Gruparea aflată în opoziţie faţă de regimul (relativ) legitim din Angola avea mari probleme în plan militar, dar în schimb se pricepea bine la exportul de „diamante sângeroase” în Europa. Unul dintre emisarii europeni ai acestei mişcări (UNITA), având la dispoziţie un paşaport sud-african şi o mică pungă cu diamante a ajuns şi la Lisabona. În scurt timp, fosta putere colonială a devenit foarte interesată de războiul civil din Angola, iar diplomaţia portugheză a început să facă presiunile necesare pentru încheierea cât mai grabnică a unui acord de pace între părţile beligerante. Guvernul angolez, convins că victoria militară este aproape, nu dorea să participe la tratative. Diplomaţia portugheză a întreprins eforturi colosale pentru a strânge suport internaţional necesar pentru a forţa guvernul angolez să semneze acordul de pace. Coordonatorul operaţiunii diplomatice şi cel care şi-a însuşit toate meritele de pacificator a fost nimeni altul decât Durao Barroso. Evident, acordul a fost folosit de UNITA pentru a-şi regrupa forţele şi războiul civil a continuat până în 2002 când guvernul angolez a reuşit să obţină o victorie militară. Punguţa cu diamante adusă în timp util la Lisabona a amânat pacea reală cu mai mult de 10 ani. Partidul lui Barroso a fost acuzat în repetate rânduri de obţinerea unor „beneficii” de pe urma sprijinului acordat luptătorilor de gherilă din Angola, iar în 1995, când UNITA a pierdut temporar controlul asupra unor câmpuri din care se extrag „diamantele însângerate”, partidul lui Barroso a înregistrat o înfrângere zdrobitoare la alegerile parlamentare, fiind practic lipsit de fonduri de campanie.

CRONICA ROMANA spunea...

O altă operaţiune de mare succes a liberalului Barroso a fost sprijinul independenţei Timorului de Est faţă de Indonesia. Timorul de Est este o provincie indoneziană foarte bogată în petrol. La un moment dat, baronii locali au ajuns la concluzia că veniturile din petrol nu trebuie împărţite cu „centrul” şi au decis să-şi cumpere independenţa. Pentru obţinerea independenţei a fost organizată o campanie politică şi propagandistică la care s-au afiliat mai mulţi politicieni europeni şi mai multe companii media. Dragostea pe care toţi aceşti europeni au descoperit-o subit faţă de Timorul de Est a fost finanţată de valizele cu cash care se plimbau prin Europa şi de generoasele contracte de exploatare pe care le promiteau viitorii conducători ai Timorului independent. Durao Barroso a fost unul dintre cei mai activi susţinători ai independenţei Timorului de Est, organizând conferinţe, făcând declaraţii şi funcţionând în calitate de „coordonator european” al operaţiunii. Astăzi, preşedintele Comisiei Europene se mândreşte de participarea sa la „naşterea unei noi ţări” şi acest subiect ocupă un loc important în toate biografiile oficiale, exceptând desigur aspectul valizelor şi contractelor.

Descrierea pe larg a micilor şi marilor „şmenozeli” făcute de Durao Barroso în perioada preşedinţiei Comisiei Europene ar necesita un volum investigativ întreg. De exemplu, cititorii îşi pot imagina dimensiunea „beneficiilor” obţinute de unii oficiali europeni pentru neincluderea a industriei auto şi companiilor aeriene în schema europeană de reducere a emisiilor de CO2.

Un singur detaliu, relevă caracterul domnului Barroso în toată splendoarea barosană: vacanţa din 2005 el a petrecut-o pe iahtul mogulului grec Spiro Latsis. Plimbările lui Barroso cu iahtul lui Latsis (despre alte aspecte ale programului distractiv nu vom pomeni astăzi) au coincis în mod suspect cu aprobarea de către Comisia Europeană a unui ajutor de stat în valoare de 10 milioane de euro pentru compania de transport maritim controlată de acest antreprenor elen. Cam atât costă o vacanţă de preşedinte de Comisia Europeană, un mărunţiş în comparaţie cu alte performanţe ale acestui distins ex-comunist.

Asemănările de caracter, biografie şi viziune politică care există între Traian Băsescu şi Durao Barroso sunt cât se poate de evidente. Cine seamănă se-adună.

Mesajul lui Emil Constantinescu către cetăţenii României spunea...

Dragi concetăţeni,

Mă adresez azi dumneavoastră, într-un ceas de cumpănă pentru noi toţi. În ianuarie 2012, când au început marile manifestaţii populare spontane al căror singur numitor comun era demisia preşedintelui României, m-am hotărât să nu mai fac nicio declaraţie publică deoarece nu mi s-a părut corect din poziţia mea să mă implic în vreun fel într-o acţiune care-l viza pe preşedintele statului.

Am păstrat această poziţie chiar şi atunci când, în pofida unei logici elementare, proceduri parlamentare validate de Curtea Constituţională şi supuse votului popular au fost calificate drept lovitură de stat. În momentul în care însă Raportul Comisiei Europene privind progresele înregistrate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare a impus României, în mod abuziv, condiţii politice care nu se aplică şi altor state membre şi pe care Comisia nu ar fi îndrăznit să le propună altui stat al Uniunii Europene, m-am simţit obligat să-i scriu preşedintelui Comisiei Europene, José Manuel Durão Barroso, pentru a-i semnala atingerile aduse suveranităţii şi demnităţii României. În circumstanţele în care preşedintele interimar şi primul ministru au fost nevoiţi să accepte aceste condiţii pentru a contracara o violentă campanie mediatică de denigrare a României şi efectele acesteia pe plan economico-financiar, am considerat de datoria mea să-mi folosesc audienţa de care mă bucur pe plan internaţional pentru a apăra nu numai interesele pe termen lung ale României dar şi valorile juridice şi morale europene, încălcate chiar de către dirigenţii UE care ar fi trebuit să le apere.

Nu poţi fi respectat dacă nu te respecţi tu însuţi. Iată de ce cred că în 29 iulie suntem chemaţi să dovedim că acţionăm pe deplin conştienţi în spiritul democraţiei şi în litera legii, hotărându-ne prin vot propriul nostru viitor. În cei 22 de ani de post-comunism, România europeană nu s-a clădit pe actele şi voinţa unuia singur, fie el şi preşedinte. Ea s-a clădit pe votul a milioane de ceteţeni, conştienţi de forţa şi de datoria lor, de votul milioanelor de cetăţeni care au susţinut prin voinţa lor, nu o dată urmată de sacrificii, reformele necesare pentru progres, pentru integrarea politică, economică, culturală a României în Europa democratică. Votul fiecăruia dintre noi este un drept constituţional, dar este şi o datorie morală faţă de cei care au murit în temniţele comuniste, faţă de cei care au luptat şi au murit în decembrie 1989 pentru alegeri libere, pentru cei care au plătit timp de două decenii şi cu osebire în timpul mandatului meu costurile sociale ale democraţiei. Neprezentarea la vot poate fi şi ea interpretată de unii ca un drept, dar unul care încalcă dreptul altora de a decide în mod liber şi care ne arată cât de departe suntem, după 22 de ani de la căderea comunismului, de înţelegerea sensului libertăţii într-un stat de drept.

Vă chem să dovedim împreună, votând liber pe 29 iulie, că nu avem nevoie de lecţia nimănui pentru a şti ce înseamnă democraţia, respectul statului de drept şi al legilor. Vă chem să dovedim pe 29 iulie, votând liber, că suntem o comunitate civică matură, conştientă de drepturile sale, dar şi de îndatoririle care decurg din calitatea noastră comună de cetăţeni ai României şi ai Uniunii Europene.

Pe 29 iulie să dovedim prin votul nostru că naţiunea română are onoare şi caracter.

Emil Constantinescu

Scrisoarea lui Jose Manuel Barroso către Emil Constantinescu spunea...


Stimate Domnule Presedinte Constantinescu,

Vă mulţumim pentru scrisoarea dumneavoastră pe care am primit-o in data de 27 iulie 2012, în care prezentaţi opinia dumneavoastră cu privire la reacţia Comisiei Europene la evoluţia situaţiei politice şi instituţionale din această vară în România.

Permiteţi-mi să clarific faptul că acţiunile Comisiei ca răspuns la aceste evoluţii sunt motivate exclusiv de necesitatea de a se asigura că statul de drept şi independenţa sistemului judiciar sunt pe deplin respectate. În mod evident, respectarea normelor constituţionale este de o importanţă fundamentală în acest context. Comisia are responsabilitatea de a se asigura că aceste principii democratice fundamentale ale Uniunii Europene sunt respectate pe deplin în toate statele membre.

În raportul său, adoptat la 18 iulie în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare, Comisia a luat toate măsurile necesare pentru a prezenta o analiză echilibrată şi imparţială a evoluţiilor care au loc în România. Recomandările Comisiei în atenţia României au fost clar direcţionate asupra obiectivului privind respectarea deplină a statului de drept şi a independenţei sistemului judiciar.

Înainte de sfârşitul anului, Comisia va publica un nou raport în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare, în care va evalua dacă s-a răspuns preocupărilor sale şi dacă au fost restabilite controlul şi echilibrul democratic.

Îmi exprim speranţa că veţi găsi utile aceste clarificări privind acţiunile Comisiei ca răspuns la evoluţia situaţiei politice şi instituţionale din România.

Cu deosebită consideraţie,

Domnului

Prof. Dr. Emil CONSTANTINESCU

Preşedintele României, 1996-2000

E-mail: Cabinet@mae.ro

Google
 

Postări populare